DOCUMENTAL INTERACTIU - ARNAU GIFREU CASTELLS / PHD


EL GÈNERE DOCUMENTAL


5. Alberto Cavalcanti

lberto Cavalcanti (6 de febrer de 1897 Rio de Janeiro - 23 d'agost de 1982 París)

 

Director i productor de cinema brasiler. Va viure en països europeus des de molt jove, i va estudiar arquitectura i Dret a Suissa. Les seves inquietuds el van portar a París als anys 20, on va viure les avantguardes que s'estaven desenvolupant a Europa. La conseqüència va ser la realització d'un mig metratge anomenat Rien que les heures (1926) on retratava un dia de la vida a la ciutat de París. Al mateix temps va treballar en pel.lícula de Marcel L'Herbier i Louis Delluc. El 1933 viatja a Londres per treballar amb el documentalista John Grierson i dirigir algunes pelicules, i durant els anys 40 va treballar com a productor de diversos documentals per els estudis Ealing. Entre ells una compilació satírica sobre Mussolini titulada Yellow Caesar. El 1950, torna a Brasil on desenvolupa una corrent cinematogràfica anomenada cinema novo. El lema del cinema novo era Una càmera a la ma i una idea al cap i estava influenciat per el Neorrealisme Italià i per la Nouvelle Vague francesa. Va fundar dues productores cinematogràfiques Vera Cruz i Quino Films.


Filmografia


França


• 1926 Rien de les heures
• 1927 Le train sans yeux
• 1927 La p'tite Lilie
• 1927 En rade
• 1927 Yvette
• 1928 La jalousie du barbouille
• 1928 La capitaine Fracasse
• 1929 Le petit chaperon rouge
• 1929 Vous verrez la semaine prochaine
• 1930 Toute sa vie
• 1930 A canção do berço
• 1930 À mi-chemin du ciel
• 1930 Les vacances du diable
• 1931 Dans une ile perdue
• 1932 En lisant le journal
• 1932 Le jour du frotteur
• 1932 Revue Montmartroise
• 1932 Nous ne ferrons jamais du cinéma
• 1932 Le truc du brésilien
• 1933 Le mari garon
• 1933 Plaisirs défendus
• 1933 Coralie et Cie
• 1933 Tour de chant
GPO & Crown Film Units
• 1934 Pett and Pott: A fairy story of the suburbs
• 1934 The glorious Sixth of June: New rates
• 1935 Coalface
• 1936 Message from Geneva
• 1937 Line to Tcherva Hut
• 1937 Men of the Alps (
• 1937 We live in two worlds
• 1937 Who writes to Switzerland?
• 1937 Four barriers
• 1938 Mony a pickle
• 1938 Happy in the morning: A film fantasy
• 1939 Mid-summer day's work
• 1939 The Chiltern country
• 1940 Alice in Switzerland
• 1940 La cause commune
• 1940 Factory front
• 1940 Mastery of the sea
Ealing I Gran Bretanya
• 1941 Yellow Caesar
• 1942 Went the Day Well
• 1944 Champagne Charlie
• 1945 Dead of Night
• 1947 Nicholas Nickleby
• 1947 They Made Me a Fugitive
• 1947 The First Gentleman
• 1949 For Them That Trespass
• 1961 The monster of Highgate Ponds


Brasil:

.
• 1950 Caiçara (Brasil)
• 1952 Simão, o caolho (Brazil)
• 1952 O Canto do Mar (Brazil)
• 1955 Mulher de verdade (Brazil)
• 1955 Herr Puntila und sein Knecht Matti (DDR)
• 1957 Die Windrose (DDR)
• 1959 La prima notte (France/Italy)
• 1961 The monster of Highgate Ponds (UK)
• 1967 Thus Spoke Theodore Herzl (Israel)
• 1969 Les empailles (France)
• 1971 La visite de la vieille dame (France)
• 1976 Le voyageur du silence (France)
• 1976 Um homem e o cinema (Brazil)

 

Alberto Cavalcanti
http://es.wikipedia.org/wiki/Alberto_Cavalcanti
http://www.screenonline.org.uk/people/id/446878/
http://www.imdb.com/name/nm0146709/
http://www.biografiasyvidas.com/biografia/c/cavalcanti_alberto.htm
http://www.elpais.com/articulo/cultura/Alberto/Cavalcanti/padre/cinema/novo/muri
o/Paris/elpepicul/19820824elpepicul_8/Tes/#
http://en.wikipedia.org/wiki/Alberto_Cavalcanti

 

 

Referències del text:

http://documentalinteractiu.com/pdf/Referències.pdf

Citació recomanada:

Gifreu, Arnau (2012), El documental interactiu com a nou gènere audiovisual. Estudi de l’aparició del nou gènere, aproximació a la seva definició i proposta de taxonomia i d’un model d'anàlisi a efectes d'avaluació, disseny i producció. [Tesi doctoral]. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra. Departament de Comunicació.