DOCUMENTAL INTERACTIU - ARNAU GIFREU CASTELLS / PHD
MITJÀ DIGITAL INTERACTIU
|
GÈNERE DOCUMENTAL
|
DOCUMENTAL INTERACTIU
GÈNERE DOCUMENTAL
2.1 - El gènere documental: qüestions preliminars
2.2 - Aproximació històrica
2.3 - Propostes de tipologies del documental
2.3.1 - Erik Barnouw i els modes històrics
2.3.2 - Michael Renov i els modes de desig.
2.3.3 - Bill Nichols i els modes de representació
2.3.4 - Peter I. Crawford i els modes basats en l’antropologia visual
2.3.5 - Elisenda Ardèvol i els modes elaborats a partir de moviments històrics documentals i la combinació d’elements de filmació, models de col.laboració i muntatge.
2.3.6 - Quadre comparatiu
2.3.7 - Acotacions critiques
2.4 - Algunes consideracions prèvies sobre les modalitats segons Bill Nichols
2.4.1 - La modalitat expositiva
2.4.2 - La modalitat reflexiva
2.4.3 - La modalitat poètica
2.4.4 - La modalitat participativa (interactiva)
2.4.5 - La modalitat observacional
2.4.6 - La modalitat performativa
2.4.7 - Quadre resum de les diferents modalitats (característiques i exemples)
2.4.8 - Característiques i deficiències de les modalitats segons el mateix Nichols (2001)
2.4.9 – Quadre comparatiu referent a les equivalències entre les diferents classificacions del gènere documental
2.5 - Aproximació teòrica de la definició de documental
2.6 - Cap a una definició de documental
2.7 - Ficció o no ficció?
2.8 - Documental i ficció
2.9 - Documental i no ficció
2.10 - El naixement del gènere a França i als Estats Units. Louis Lumiere i el cinematògraf (Història del gènere. Fundació de les pel.lícules de no ficció i inicis del gènere documental. Finals del segle XIX i principis del segle XX)
2.11 - L’època de les expedicions socioetnogràfiques. La finalitat antropològica en el cinema documental. Robert Flaherty i el primer documental de la història.
2.12 - El moviment documental britànic i la figura de John Grierson. La finalitat social en el cinema documental. Riefenstahl i el documental propagandístic nazi. El gènere a d’altres països.
2.13 - Les notícies documentades durant els primers anys del segle XX a Rússia. La finalitat ideològica en el cinema documental. Dziga Vertov s’avança al seu temps a partir de la innovació estilística i el muntatge.
2.14 - Les avantguardes dels anys 20 i 30 plasmades en el documental. La finalitat estètica en el cinema documental. Ruttman, Vigo, Ivens i les simfonies de les grans ciutats
2.15 - Pel.lícules properes a l’art i al neorealisme. La finalitat artística i poética del llenguatge documental. Les aportacions d’Arne Sucksdorf i Bert Haanstra.
2.16 - La finalitat patriòtica i exaltadora en el cinema documental. Humphrey jennings, director de guerra.
2.17 - L’època de postguerra per al documental. La finalitat probatòria i acusatòria del cinema documental.
2.18 - L’accés als arxius històrics i la reconstrucció de la memòria: la crònica històrica posterior a la segona guerra mundial. La finalitat hstòrica en el cinema documental. Jean Rouch.
2.19 - El patrocini de les empreses industrials i comercials privades. La finalitat promotora en el cinema documental. La companyia shell i el macartisme
2.20 - El moviment del Free Cinema a la Gran Bretanya i el cinema directe nordamericà. La finalitat observadora del cinema documental. Robert Drew, Richard Leacock i Fred Wiseman
2.21 - El moviment del Cinema Vérité a França. La finalitat sociològica en el cinema documental. Jean Rouch, Edgar Morin i Mario Ruspoli
2.22 - Documentals político-militants de resistència. La finalitat reivindicadora en el cinema documental. John Alpert i la producció videogràfica
2.23 - Tradicionalisme i experimentació: el documental contemporani i les noves tendències
2.24 - Biografies de directors de la història del gènere documental