DOCUMENTAL INTERACTIU - ARNAU GIFREU CASTELLS / PHD


EL GÈNERE DOCUMENTAL


2.3.4 - Classificació de Peter I. Crawford. Modes basats en l’antropologia visual.

a teoria de Peter I. Crawford (1992) esta formulada des dels plantejaments de l’antropologia visual, molt propers a la teoria contemporània del documnental. Crawford distingeix entre tres models principals de representació del cinema etnogràfic segons  l’actitud que agafa el realitzador (Crawford, 1992:77):

  1. Mode perspicu - o "mosca a la paret"- el realizador es manté distanciat dels aconteixements que registra i no s’involucra (busca passar desapercebut).
  2. Mode experiencial - o "mosca a la sopa"- el  realitzador "viu" i experimenta els fets en els que participa juntament amb els altres subjectes.
  3. Mode evocativu -o "mosca en el jo"- el realitzador reflexiona sobre la seva relació amb la càmera i els seus subjectes representats.

En el seu assaig: “Film as discourse: the invention of anthropological realities” (pp.66-82).  dins del llibre: Film as ethnography, Crawford realitza una coherent i justificada exposició sobre el perquè ha anomenat d’aquesta manera els seus modes.


figura8.png

Quadre 1. Esquema classificació de Peter Crawford (modes basast en l’antropologia visual)

 

 

Referències del text:

http://documentalinteractiu.com/pdf/Referències.pdf

Citació recomanada:

Gifreu, Arnau (2012), El documental interactiu com a nou gènere audiovisual. Estudi de l’aparició del nou gènere, aproximació a la seva definició i proposta de taxonomia i d’un model d'anàlisi a efectes d'avaluació, disseny i producció. [Tesi doctoral]. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra. Departament de Comunicació.