DOCUMENTAL INTERACTIU - ARNAU GIFREU CASTELLS / PHD


EL GÈNERE DOCUMENTAL


22. Richard Leacock

ichard Leacock ( el 18 de juliol de 1921, Londres) és un director de cinema documental i un dels pioners del cinema directe i Cinéma Vérité.


Va créixer en una plantació de plàtans a les Illes Canàries, fins que van ser enviats a estudiar a la Bedales School i després a la Dartington Hall School on va ajudar a formar una unitat de pel��lícules d'estudiants, i va fer el seu primer film, Plàtans de Canàries, de vuit minuts, als 14 anys. Per aprendre més sobre la base tècnica de la cinematografia, va estudiar Física a la Universitat de Harvard. Durant la guerra va ser fotògraf de combat a l'exèrcit dels EUA. El 1946, Flaherty el contracta com a càmera a Lousiane Story. Lecock serà una de peces fonamentals dins el "cinema vérité" i el documentalisme americà. Va formar part del grup Drew Associates que , gràcies a les novetats tècniques del sò en directe, dona més importància a l'espontaneïtat expressiva. Aposten per un cinema en "temps real", remet a les antigues experiències dels pares del cinema i
converteix els cineastes i el seu equip de filmació en protagonistes de la pròpia pel��lícula. El 1969 va ser nomenat cap del departament de cinema del MIT (Massachusetts Institute of Technology), que va presidir fins al 1988. A la dècada dels 90 Richard es va traslladar a París, on va viure amb Valerie Lalonde, i on va produir la pel��lícula "Les oeufs a la coque" per a la televisió francesa. En la seva formulació més ingènua, cinema directe era un intent de filmar "la vida tal com és." El 1988 va concloure una entrevista amb les següents observacions: "He començat a pensar en el cinema documental en lloc de fer-lo, i crec que durant molt de temps he estat ensenyant coses que en realitat jo no creia. El meu pensament ha canviat molt. No estic segur de com ensenyar cinema documental, no estic gaire segur dels documentals. Crec que estic començant a parar més atenció al que vull i menys atenció al que la gent vol que faci ".

Filmografia


· Canary Island Bananas (1935)
· Louisiana Story (1948) dirigida per Robert J. Flaherty, fotografia Leacock
· Brussels Loops (1957) codirigida amb Shirley Clarke, Wheaton Galentine, i DA Pennebaker,
· Primary (film) (1960) dirigida per Robert Drew fotografia per Leacock
· A Happy Mother's Day (1963) co-dirigida amb Joyce Chopra
· Lambert , Hendricks & Co. (1964) codirigida amb DA Pennebaker
· A Stravinsky Portrait (1966) codirigida amb Rolf Liebermann
· Tread (1972)
· Rebuilding an Old Japanese House (1981) codirigida amb
· Community of Praise (1982) codirigida amb Marisa Silver
· Lulu in Berlin (1984) codirigida amb Susan Woll
· Les oeufs à la coque (1991) codirigida amb Valérie Lalonde
· Les Vacances de Monsieur Leacock (1992) codirigida amb Valérie Lalonde
· Rehearsal: The Killings of Cariola (1992) codirigida amb Valérie Lalonde
· Gott sei Dank – Ein Besuch bei Helga Feddersen (1993
· Félix et Josephine (1993)
· A Celebration of Saint Silas (1993)
· A Hole in the Sea (1994) codirigida amb Valérie Lalonde
· A Musical Adventure in Siberia (2000)

 

Richard Leacock
http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Leacock
http://www.richardleacock.com/
http://www.uhu.es/cine.educacion/cineyeducacion/documentrealidad.htm

Referències del text:

http://documentalinteractiu.com/pdf/Referències.pdf

Citació recomanada:

Gifreu, Arnau (2012), El documental interactiu com a nou gènere audiovisual. Estudi de l’aparició del nou gènere, aproximació a la seva definició i proposta de taxonomia i d’un model d'anàlisi a efectes d'avaluació, disseny i producció. [Tesi doctoral]. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra. Departament de Comunicació.