lain Resnais ( Vannes, 3 de juny de 1922) director, guionista i muntador francès. Va ser una de les principals figures de la Nouvelle vague del cinema francès que va revolucionar el concepte de montatge i fotografia.
És un dels artifacs d'una revolució dins de l'escriptura cinematogràfica, que te molts punts en comú amb la que va dur a terme Orson Welles a Cytzen Kane. Aporta l'us innovador de la tècnica del flashback per a explorar la memòria i el temps, punts de vista i narratives ambigus. El seu perfeccionisme en l'elaboració de guions, la localització de llocs de rodatge, el montatge visual i sonor de les seves obres, no és molt freqüent
en el cinema. Nuit et Brouillard (1955) és un devastador i commovedor documental de Rasnais sobre les deportacions i els camps de concentració nazis durant la Segona Guerra Mundial. La pellícula capdalt de la seva carrera fou Hiroshima mon amour (1959). la seva reflexió envers el temps, la memòria, la cultura i la història estan força distanciats dels elements culturals i autobiogràfics de les primeres obres de Jean-Luc Godard i Truffaut. Va mantenir el seu interès per aquests temes durant tota la seva carrera, com s'aprecia en obres menys famoses com Providence (1977), que segueix la relació entre la memòria i la imaginació en la ment d'un novellista moribund. La inquietud intellectual de Resnais també es reflexa en el seu gran interes per l'escriptura experimental, sobretot el noveau roman que feia furor a París en l'apogeu de la seva carrera. Jean Caroyl, Jorge Semprún i, sobretot, Marguerite Duras, que va escriure Hiroshima mon amour, exerciren una gran influència en ell.
Filmografia
• L'aventure de Guy (1936)
• Schéma d'une identification (1946)
• Ouvert pour cause d'inventaire (1946)
• Visite à Oscar Dominguez (1947)
• Visite à Lucien Coutaud (1947)
• Visite à Hans Hartnung (1947)
• Visite à Félix Labisse (1947)
• Visite à César Doméla (1947)
• Van Gogh (1947 film)|Van Gogh (1947)
• Portrait d'Henri Goetz (1947)
• Le lait Nestlé (1947)
• Journée naturelle (1947)
• La bague (1947)
• L'alcool tue (1947) (as Alzin Rezarail)
• Van Gogh (1948 film)|Van Gogh (1948)
• Malfray (1948)
• Les jardins de Paris (1948)
• Châteaux de France (1948)
• Guernica (1950 film)|Guernica (1950/I)
• Gauguin (1950)
• Pictura (1952)
• Les statues meurent aussi (1953)
• Night and Fog (1955)
• Toute la mémoire du monde (1956)
• Le mystère de l'atelier quinze (1957)
• Le chant du Styrène (1958)
• Hiroshima mon amour (1959)
• L'année dernière à Marienbad (1961)
• Muriel (Català) Muriel ou Le temps d'un retour (1963)
• La guerra s'ha acabat (català) La Guerre est finie (1966)
• Loin du Vietnam (1967)
• Je t'aime, je t'aime (1968)
• Cinétracts (1968)
• L'an 01 (1973) (New York scenes)
• Stavisky (1974)
• Providence (català) Providence (film)|Providence (1977)
• Mon oncle d'Amérique (1980)
• La vie est un roman (1983)
• L'amour à mort (1984)
• Mélo (1986)
• I Want to Go Home (film)|I Want to Go Home (1989)
• Contre l'oubli (1991)
• Gershwin (movie)|Gershwin (1992)
• Smoking/No Smoking (1993)
• On connaît la chanson (1997)
• Pas sur la bouche (2003)
• Coeurs (2006)
• Les herbes folles (2009)
Alain Resnais
http://es.wikipedia.org/wiki/Alain_Resnais
66
http://www.loscineastas.com/resnais.htm
http://filmsdefrance.com/FDF_aresnais.html
Referències del text:
http://documentalinteractiu.com/pdf/Referències.pdf
Citació recomanada:
Gifreu, Arnau (2012), El documental interactiu com a nou gènere audiovisual. Estudi de l’aparició del nou gènere, aproximació a la seva definició i proposta de taxonomia i d’un model d'anàlisi a efectes d'avaluació, disseny i producció. [Tesi doctoral]. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra. Departament de Comunicació.