DOCUMENTAL INTERACTIU - ARNAU GIFREU CASTELLS / PHD


EL GÈNERE DOCUMENTAL


8. Dziga Vertov

enis Abramovich Koufman (Polònia 2 de gener de 1896- Moscou 12 de febrer de 1954) director de cinema avantguardista soviètic. Autor de peces experimentals com The Man with a Camera que van revolucionar el gènere documental.

Durant la primer Guerra Mundial, ell i la seva família es van traslladar a Moscou el 1915 davant l'avanç de les tropes alemanyes. Es va instal��lar a Sant Petersburg on va començar a estudiar medicina i a escriure poesia inarracions satíriques i de ciència ficció. Va adoptar el pseudònim de Dzinga Vertov que significa "gira, baldufa" en Ucraïnès degut a la seva passió per el futurisme rus. Cineasta innovador i pilar indispensable del documental autèntic que respongués a necessitats polítiques, econòmiques i socials del moment històric que vivia. Va ser sobretot inventor i imaginatiu, cosa que no van acabar d'acceptar els membres del partit comunista que el van titllar de antirealista, narcisista i de tractament reaccionari de la realitat soviètica. Pertanyia a Kinoki, un grup de documentalistes que redactaven manifestos i teoritzaven sobre el cinema. Per ells el fonamenta era utilitzar la càmera com un ull fílmic més perfecte que l'huma per explorar el caos dels fenòmens visuals del mon. El seu objectiu era captar la veritat cinematogràfica muntant fragments d'actualitat que permetessin conèixer
una veritat més profunda que no pot ser percebuda per l'ull. Per això els membres de Kinoki, rebutjaven treballar amb actors professionals, dins de platós , etc. La seva experiència en combat el porta a rodar Historia de la guerra civil l'any 1922. El 1929 realitza L'home de la càmera la seva pel��lícula més coneguda a nivell mundial.


Filmografia


1918-19.- Kinonedelija (Cine-Semana, 43 noticiarios)
1919.- Godovscina revoljucy (Aniversario de la Revolución)
1920.- Boj pod Caricymon (Los combates ante Tsaritsin)
1920.- Vskrytie moscej Sergija Radone skogo (Obertura del relicario de Serguei Radonejski)
1921.- Agitpoezd VCIK (El tren Lenin)
1922.- Istorija grazdanskoj vojny (Historia de la guerra civil)
1922-25.- Kino-Pravda (Cine-verdad, 23 números)
1923-25.- Goskino kalendar' (El calendario de Goskino, 55 números)
1924.- Kino-Glaz-zizn vrasploh (Cine-ojo, La vida al imprevisto)
1926.- Sagaj, Sovet!/Mossoviet (¡Adelante Soviet!)
1926.- Sestaja cast' mira (La sexta parte del mundo)
1927-28.- Odinnadcatyj (El undécimo año)
1929.- Celovek kinoapparatom (El hombre de la cámara)
1930.- Entuziazm (Sinfonía Donbassa (Entusiasmo / Sinfonía del Donbass)
1934.- Tres cantos a Lenin (Tri pesni o Lenin)
1937.- Kolybel'naja (Canción de cuna)
1937.- Sergo Ordzonikidze
1938.- Slava soveckim geroiniam (Gloria a las heroínas soviéticas)
1938.- Tri geroini (Tres heroínas)
1941.- V rajone vysoty A (La altura A)
1941.- Krov za krov (Sangre por sangre)
1941.- Na linii oknja (En primera línea)
1942-43.- Tebe, front/Kazahstan frontu (Tú en el frente)
1944.- V gorah Ala-Tau (En los montes Ala-Tau)
1947.- Kljatva molodyh (El juramento de la juventud)
1944-45.- Novosti dnja (Noticias del día, diario de actualidades)

 

Dziga Vertov
http://es.wikipedia.org/wiki/Dziga_V%C3%A9rtov
http://ca.wikipedia.org/wiki/Dziga_Vertov
http://documental.kinoki.org/dzigavertov.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Dziga_Vertov
http://archive.sensesofcinema.com/contents/directors/03/vertov.html

 

 

 Referències del text:

http://documentalinteractiu.com/pdf/Referències.pdf

Citació recomanada:

Gifreu, Arnau (2012), El documental interactiu com a nou gènere audiovisual. Estudi de l’aparició del nou gènere, aproximació a la seva definició i proposta de taxonomia i d’un model d'anàlisi a efectes d'avaluació, disseny i producció. [Tesi doctoral]. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra. Departament de Comunicació.