questa aproximació a l’hipertext des de l’enfocament de George Landow 1 es basa en l’anàlisi dels conceptes exposats a dues de les seves obres de referència: Teoría del Hipertexto (1997), un dels seus primers llibres canònics sobre hipertext i on exposa bona part de la seva argumentació teòrica en la qual relaciona la teoria literària i l’hipertext; i Hipertexto 3.0: teoría, crítica y nuevos medios en la era de la globalización (2005), la qual representa una actualització i ampliació d’un recull de textos recopilats per l’autor sobre diversos aspectes de l’hipertext. Aquest últim llibre es va presentar una dècada abans amb el nom de Hipertexto. La convergencia de la teoría crítica contemporánea y la tecnología (1995). Com el mateix Landow comenta a la introducció d’aquest llibre, ha estat necessari realitzar noves versions (2.0 i 3.0) per anar actualitzant i ampliant els conceptes plantejats a la versió primera (1.0).Geroge Landow és un autor que compta amb molts recursos disponibles en línia 2, els quals permeten realitzar una aproximació precisa a la teoria hipertextual, la teoria literària i a les limitacions de les formes d’ensenyament tradicional.
2. Landow és un autor amb molta visibilitat a la xarxa. Tot i les nombroses fonts consultables amb informació relacionada, convé destacar tres pàgines creades per ell mateix: una website educativa (victorianweb) que conté més de 40000 documents sobre art, arquitectura, dissney, economía, política, història social, religió, tecnologia, ciència, etc. (consultar: http://www.victorianweb.org/); la segona conté materials referents a teoria post-colonial així com sobre literatura, cultura i societat d’Àfrica, Austràlia, el Carib, Índia i altres regions que han produït literatura en anglès (consultar: http://www.postcolonialweb.org/); i finalment, i la més interessant en relació al present treball, una web que conta amb continguts referents a la història de la tecnologia de la informació, literatura i teoria dels nous mitjans, ficció i no ficció hipertextual, i discussions sobre cyborgs i la ciència ficció del ciberpunk en la ficció, el cinema i la televisió. La base procedeix de llargs projectes elaborats per estudiants, i contenen centenars de documents i imatges (consultar: http://www.cyberartsweb.org/cpace/).
Cita bibliogràfica:
Landow, George P. (1995), Hipertexto. Barcelona: Paidós.
--- (1997), Hypertext 2.0: The Convergence of Contemporary Critical Theory and Technology. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
--- (2005), Hipertexto 3.0: teoría crítica y nuevos medios en la era de la globalización. Barcelona: Paidós.
Referències del text:
http://documentalinteractiu.com/pdf/Referències.pdf
Citació recomanada:
Gifreu, Arnau (2012), El documental interactiu com a nou gènere audiovisual. Estudi de l’aparició del nou gènere, aproximació a la seva definició i proposta de taxonomia i d’un model d'anàlisi a efectes d'avaluació, disseny i producció. [Tesi doctoral]. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra. Departament de Comunicació.