DOCUMENTAL INTERACTIU - ARNAU GIFREU CASTELLS / PHD


DOCUMENTAL INTERACTIU


3.1 – Context i evolució de la xarxa d’Internet

ntentem delimitar en aquest apartat el context en què s’emmarca aquest nou format interactiu, i per això farem una primera aproximació des dels inicis de la xarxa fins al moment actual, del qual destacarem com a factor clau la convergència tecnològica. Examinarem també les diferències entre el que es consideren interactius divulgatius en línia i fora de línia, atenent a la distinció cabdal de si la navegació es produeix des de la xarxa o des d’un suport extern, i per extensió, fora d’aquesta. Per tancar aquesta contextualització, aportem una enumeració i una descricpció breu de diferents experiències en línia.

El documental multimèdia interactiu és un gènere que utilitza diferents suports per a la seva exhibició i navegació: per una banda, els suports fora de línia i per l’altra el suport per excel.lència en línia, la xarxa o Internet. Cal remarcar que, sobretot cap al finals del segle passat, els suports fora de línia com el CD-ROM o el DVD-ROM varen deixar gairebé d’utilitzar-se, doncs la xarxa anava incorprant alguns factors clau que varen permetre aquest abandonament progressiu dels suports fora de línia i una massiva emigració cap a la xarxa com a suport únic. Alguns d’aquests factors claus varen ser la connexió de banda ampla, la tarifa plana o els nous programes que permetien animar i programar alhora (com Flash, de Macromedia llavors i d’Adobe ara) Aquest capítol pretén exposar el context sobre el que es desenvolupa el model d’anàlisi proposat, i aquest no és altre que la xarxa actual o Internet i el model col.laboratiu actual o el Web 2.0.

En l’informe anomenat Del Web 2.0 al Web 3.0: nous models de negoci i oportunitats empresarials en la Xarxa del futur (2009), elaborat per la Unitat d’Anàlisi i Prospectiva de l’Obervatori de Mercats Exteriors, es menciona que Internet s’ha convertit actualment en el mitjà més important per accedir a informació i coneixement. Es preveu que l’any 2017 hi hagi set mil milions d’aparells amb accés a Internet i, a mesura que les economies emergents comprovin l’impacte positiu que Internet té en tots els sectors econòmics, s’hi afegiran encara més usuaris i serveis.

A continuació s’ofereix una divisió de quatre etapes o estadis pels que ha passat o s’espera que passi Internet des de la seva creació:

Internet 0: és la concepció de la xarxa com una mera infrastructura de comunicacions l’objectiu de les quals és interconectar grans ordinadors. El seu eix troncal es basa en la xarxa ARPANET, creada l’any 1969 per sol.licitud expressa del Departament de Defensa dels Estats Units i desenvolupada per part de l’Agència d’Investigació de Projectes Avançats (ARPA). En aquesta fase, Internet és una realitat inicial, estàtica i minoritària. Com es desprèn de la idea anterior, la xarxa és fruit de la combinació entre la ciència (investigació bàsica) i els programes d’investigació amb fons militars dels Estats Units. Tot i que va tenir en gran part una financiació militar, cal remarcar que mai va tenir una aplicació militar.

Web 1.0: coincideix amb el procés d’eclosió d’Internet a partir de l’any 1993. La xarxa es converteix en un immens magatzem d’informació, el més gran que hagi pogut utilitzar mai l’ésser humà, un lloc on es pot trobar de tot una vegada superats els problemes de localització (després de l’aparició de la primera generació dels grans cercadors). Aquesta fase correspon a l’estadi d’Internet consolidat, i des del punt de vista dels seus continguts, es refereix a procediments basats en la indexació simple o, expressat amb altres paraules, en la reunió de pàgines d’acord a un índex i en relació als continguts. També hi ha experts que consideren que el concepte ja es va desenvolupar durant els anys 60, amb navegadors només textuals com el cas d’Elisa. A partir de l’adveniment posterior de l’HTML, els webs es varen tornar més agradables a nivell visual i varen aparèixer els primers  navegadors que també podien representar imatges (IE, Netscape, etc.). Sense cap mena de dubte, el desenvolupament de la World Wide Web (www) per part de Tim Berners-Lee l’any 1989 és l’element clau que va permetre articular aquest procés. La ideació d’aquest revolucionari sistema d’intercanvi d’informació, capaç de manejar amb comoditat productes multimèdia, obre la possibilitat dels camins com la cerca i la publicació d’informació, l’establiment de conversacions amb d’altres usuaris, la realització de transaccions electròniques i un llarg etcètera.

Taula 4.1. Comparació entre els principis associats al web 1.0 i al 2.0

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Web 2.0: sense perdre la funcionalitat de gran magatzem, Internet es converteix en una macroàgora on els interanutes de tot el món estableixen un diàleg continu compartint inquietuds, coneixements i experiències. Aquesta etapa s’emmarca dins l’internet social de lectura-escriptura i implica un accés denominat Web semàntica manual o Web sintàctica. Actualment, els experts del món de la xarxa creuen que l’ús de les pàgines ha d’estar orientat a la interacció i la conformació de xarxes socials, que poden servir com a contenidor per a explotar els efectes de la creació de webs interactius i dinàmics. Els nous webs actuen més com a punt de trobada o pàgines independents que com a pàgines estàtiques en el sentit tradicional del terme (que no admeten modificació ni interacció en sentit fort per part de l’ususari, són lectives i prou). Recentment s’ha adoptat el terme 2.0 per a referir-se a aquest tipus de pàgines, les que són capaces de generar una interacció en el sentit fort del terme, en la línia de considerar-les “més interactives que reactives” (Berenguer, 2004). El concepte de web 2.0 va ser proposat l’any 2004 per Tim O’Relly, de l’empresa O’Relly Media, per referir-se a una segona generació de pàgines web basades en comunitats d’usuaris i una gamma especial de serveis, com blogs o wikis, que són capaços de fomentar la col.laboració i un intercanvi àgil d’informació entre els diferents usuaris. La infrastructura del web 2.0 és complexa i va evolucionant, però inclou el software de servidor, sindicació de continguts, protocols de missatges, navegadors basats en estàndards i un conjunt d’aplicacions per a clients. Segons el principal promotor del concepte, Tim  O’Reilly, els principis constitutius d’aquest són set: el World Wide Web com a plataforma de treball, el reforçament de la intel.ligència col.lectiva, la gestió de les bases de dades com a competència bàsica, el final del cicle de les actualitzacions de versions del software, els models de programació lleugers juntament amb la cerca de la simplicitat, el software no limitat a un sol dispositiu i les experiències enriquidores dels usuaris.

El terme concret el va proposar Dale Dougherty, de l’empresa O’Reilly Media en una pluja d’idees conjunta amb Craig Line de MediaLive per desenvolupar idees de cara a una conferència. Dougherty va suggerir que la web es trobava en un renaixmeent, amb regles canviants i models de negoci que evolucionaven. Per a portar a terme aquesta proposta, Dougherty va fitxar a John Battelle perquè li donés una perspectiva empresarial. La conjunció establerta entre O’Reilly Media, Battelle i MediaLive va donar com a fruit la primera conferència sobre web 2.0 realitzada l’octubre de l’any 2004. Un any després, durant l’octubre de 2005, es va celebrar la segona conferència.

Des del seu llançament l’any 2004, O’Reilly Media ha organitzat diferents conferències Web 2.0 a Califòrnia, EEUU. Web 2.0 Conference 2004: http://www.web2con.com/web2con/ Web 2.0 Conference 2005: http://www.web2con.com/pub/w/40/coverage.html Web 2.0 Summit 2006: http://www.web2con.com/. Més informació sobre les conferències i els seus invitats a: http://conferences.oreillynet.com/web2con/. Hugo Pardo i Cristobol Cobo (2007) suggreixen una ruta determinada per aprofundir aspectes relacionats amb el concepte de Web 2.0. El punt de partida és el mencionat article d’O’Reilly. La versió original es pot trobar a http://www.oreillynet.com/pub/a/oreilly/. En espanyol: http://sociedaddelainformacion.telefonica.es/jsp/articulos/detalle.jsp?elem=2146. Per a més informació, la Wikipèdia ofereix una correcta base teòrica, amb enllaços a  termes i actors relacionats. Una altra possibilitat és la lectura del perfil i entrevista a Tim O’Reilly realitzat per Steven Lery a la revista Wired (octubre 05), disponible en línia a: http://www.wired.com/wired/archive/13.10/oreilly.html. En aquest article es menciona l’arquitectura de la  participació, qüestió central per entendre el Web 2.0. Una altra possibilitat és mirar les Conferències Web 2.0 realitzades per O’Reilly Media . Aquest event es configura com el motor conceptual i de negoci sobre el que gira el “món 2.0”, a més de ser el referent dels nous corrents i aplicacions. També es poden veure les IT Conversations, un macro-projecte d’arxius de podcasting que contenen una selecció de ponències de les tres edicions de les Web 2.0. Consultable a: http://www.itconversations.com/ series/web2.0-2005.html.

En general, quan citem el terme web 2.0 ens referim, doncs, a una sèrie d’aplicacions que es troben insertades en un tipus de pàgines web que utilitzen una intel.ligència col.lectiva amb la finalitat de proporcionar serveis interactius en xarxa, dotant a l’usuari d’un control sobre la circulació de les seves dades. La primera i més important evolució del Web 2.0 és la redifusió del contingut d’una pàgina web utilitzant protocols estandaritzats que permeten als usuaris utilitzar el contingut de la web en d’altres contextos, ja sigui en una altra web, en una aplicació d’escriptori o a través d’una connexió del navegador. Com comenta Codina (2009),   “la web 1.0 era més aviat de lectura i les pàgines eren estàtiques i en la 2.0 són de lectura i escriptura i amb pàgines dinàmiques amb continguts oberts”. Al web 2.0 qualsevol pot crear contingut, per això és evident que la democratització de la informació en l’edició queda més palesa que en el paradigma de web anterior. Existeix en la versió 2.0 una certa apropiació social d’Internet. De les característiques citades més pròpies del web, tals com l’accés als continguts i la informació en diferents formats, la recopilació i emmagatzamatge dels mateixos, la interconnexió d’una als altres (a través de l’hipertext), i la possibilitat de creació, seria aquesta última la que es veu més potenciada. Tot i que aquesta característica no es  trobava completament exclosa al web 1.0, sí que es trobava limitada a certs sectors. Els continguts, la informació i  la creació flueixen d’una forma més substancial, sobretot en quantitat, en els formats 2.0, perquè en la versió 1.0 aquests continguts i la seva pròpia creació es troben en bona mesura condicionats a la disposició i desig dels administradors del lloc web. En suma, al web 1.0 participàvem com a consumidors mentre que al web 2.0 aquesta tendència inicial es consolida i hi afegim el de productors i creadors. Com comenta Hugo Pardo en el seu llibre Planeta Web 2.0. Inteligencia colectiva o medios fast food (2007):

“En esta nueva Web la red digital deja de ser una simple vidriera de contenidos multimedia para convertirse en una plataforma abierta, construida sobre una arquitectura basada en la participación de los usuarios. Alrededor del concepto Web 2.0 giran una serie de términos-satélite que retroalimentan su evolución. Software social, arquitectura de la participación, contenidos generados por el usuario, rich Internet applications, etiquetas, sindicación de contenidos y redes sociales, son sólo algunos en la larga lista de conceptos que enriquecen este fenómeno”(Cobo & Pardo, 2007:15).

Segons Cobo i Pardo (2007:15), el terme web 2.0 es pot considerar com un més dels conceptes en un escenari caracteritzat per una obsolència terminològica ja planificada. La seva virtut, d’acord amb els autors citats, radica en la seva capacitat per a descriure amb precisió i síntesi un tipus de tecnologia i els seus productes derivats. Respecte de la utilització d’altres possibles terminologies, assenyalen:

“Al hacer el ejercicio práctico de buscar sinónimos que engloben los principios constitutivos de las recientes aplicaciones web, sucede que muchos quedan relegados por no ser inclusivos de todas sus propiedades. Si se habla de “redes sociales” vemos que se trata de un conjunto mayor a las aplicaciones web y que existen cientos de ellas que no respetan todos los principios recién mencionados (cualquier intranet, por ejemplo). De hecho, la propia Internet es la madre de todas las redes sociales en línea y las aplicaciones Web 2.0 son sólo un pequeño subconjunto de ese mundo virtual. Algo similar sucede con la idea de escritura colaborativa y content management system: ambas características son propiedades esenciales, pero no representan a la totalidad de principios constitutivos.” (Cobo & Pardo, 2007:15)

Amb l’objectiu de donar certa entitat teòrica al nou terme i acabar amb la confusió del moment en que aquest va emergir, Tim O’Reilly va publicar el setembre de 2005 el que fins avui s’ha constituít com la principal referència bibliográfica del concepte. Ens referim a l’article What Is Web 2.0. Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software. En aquest article O’Reilly presenta una fonamentació teòrica consistent en el desenvolupament d’un conjunt d’idees que havien afagat forma alguns anys enrera. L’entrada en escena de Napster l’any 1999, el llançament de les primeres aplicacions per a la publicació de blocs (aquell mateix any apareix Blogger i a principis de 2001 Movable Type, el seu principal competidor), i la creació de la Vikipèdia a principis de l’any 2001 varen erigir-s com els paradigmes d’aquesta transformació i alhora varen generar les bases de l’escriptura col.laborativa i altres pirncipis del web 2.0. Segons el mateix O’Reilly, la caiguda de l’índex Nasdaq l’any 2000 va ser el detonant que va marcar l’inici de la transició de la tecnología Web 1.0 a la 2.0. Pardo comenta,  respecte el moment de transició d’una tecnologia a l’altra:

“No obstante, al margen de debates semióticos, es evidente que la World Wide Web actual no es igual a la Web que existía en 2000 y que aplicaciones de diferente calado y capacidad de relación usuario-herramienta conviven entre sí para darle mayor riqueza a la Web. En ese momento, escasas aplicaciones ofrecían espacios abiertos de acceso, escritura y producción de contenidos de valor añadido en forma gratuita. La base de participación de los anteriores productos era muy limitada: correos del staff, formularios de contacto y poco más. Hoy existe un entorno virtual de convivencia entre aplicaciones estándares con escasa interactividad y otras de escritura colaborativa. Pero la Web en su conjunto empieza a dibujar un nuevo escenario de contenidos y meta-información en plena transformación hacia los principios de la Web 2.0.”(Pardo, 2007:27)

En síntesi, el concepte de web 2.0 es refereix a una segona generació de pàgines webs basades en comunitats d’usuaris i una gamma especial de serveis, com les xarxes socials, els blocs, els wikis o les folcsonomies, els quals fomenten la col.laboració i l’intercanvi àgil d’informació entre els usuaris, on l’estaticisme de les pàgines passa a transformar-se en una matriu d’interacció de l’usuari amb la xarxa que li permet d’introduir ell mateix la seva pròpia informació en el sistema. En general, quan ens referim a web 2.0, fem referència a un conjunt d’aplicacions i pàgines d’Internet que utilitzen la intel.ligència col.lectiva per a proporcionar serveis interactius en xarxa otorgant el control de les dades al propi usuari.

Segons va argumentar Wade Roush (2006), periodista especialitzat en les tecnologies de la informació i membre del Technology Review del MIT,1 un organisme considerat una autoritat respecte el futur de la tecnología,  el terme 2.0 fa referència  principalment a tres aspectes:

- Nous mecanismes de relació i comunicació entre les persones utilitzant les tecnologies de xarxes socials (amb serveis com MySpace, YouTube, Digg o Wikipèdia).
- La utilització d’estàndards web per a la creació de serveis distribuits a Internet (mashups, per exemple).
- La millora en les interfícies de la pàgina web fins arribar a imitar, gairebé fins a la perfecció, l’experiència de l’usuari de les aplicacions clàssiques que s’executen en el seu ordinador.

Per aprofundir sobre el fenomen global anomenat Web 2.0 és de singular interès el llibre de Paul Anderson What is Web 2.0? Ideas, technologies and implications for education (2007), on planteja les idees i conceptes claus per entendre què representa el web 2.0. L’autor l’entén com una conseqüència lògica de la primera etapa (Web 1.0) i no tant com un concepte superior. Ho justifica argumentant que Tim Berners-Lee, el pare del World Wide Web,havia plantejat la navegació a internet de tal manera que els usuaris poguessin editar els continguts, tal com més endavant passarà amb el fenòmen Wiki, per exemple. A causa dels problemes de velocitat i connexió que això suposava va renunciar-hi, i de manera natural es va convertir en la gran revolució d’internet anys més tard.

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 


aula 4.2. Les principals característiques del web 2.0

Web 3.0: en la línia de la inmediatesa i davant la impossibilitat cognitiva de reflexionar sobre els nous conceptes que desplega la nova versió del Web amb el suficient grau de tranquil.litat, alguns autors es comencen a referir a la versió tercera, un nou estadi en l’evolució de la xarxa. Aquest nou estadi coincideix amb la consideració d’un Internet global de lectura-escriptura multimèdia, i des del punt de vista d’accés als continguts es correspon a la web semàntica automàtica. Es tracta d’una xarxa intel.ligent, les capacitats de la qual es basen en l’aplicació de sistemes experts d’intel.ligència artificial (Codina, 2009).

4

 

 

 

 

 

 

 

 

Figura 4.1. Els diferents estadis del web, els principals conceptes i les seves aplicacions
Font: Van Oranje, C. et al. (2008), The future of the Internet Economy: a discussion Paper on critical issues.

Disponible:  http://www.futureinternet.eu/fileadmin/documents/netherlands/Netherlans_Future_Internet.pdf.

En la figura 1 de Van Oranje (2008), s’estableix una distinció entre la semàntica de la informació i la social, i se’n relacionen les interdependències. L’evolució sembla tendir cap a la fase superior, ubicada en la franja temporal de la dècada 2020-2030 i el nou estadi de l’anomenat Web 4.0. El Web 4.0 es comença a plantejar com una realitat futura en què els sistemes operatius i el software locals deixaran d’existir o coexistiran amb els programes en els servidors. Si tenim en compte els parameters de la llei de Moore 2, la velocitat d’accés será
molt més rápida, els components molt més petits i els gadgets personals digitals comptaran amb una intel.ligència gairebé humana 3.

Per tancar aquest context, exposem dos quadres esquemàtics: el primer resumeix els diferents tipus de web, el periode temporal que abarquen, la tecnologia associada i les característiques de cada tipus. El segon, ofereix una distribució dividida en quatre quadrants referents a l’evolució d’Internet fins el 2020 (web, web social, web semántica i web ubiqüa).

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Taula 4.3. Quadre esquemàtic que resumeix els diferents tipus de web, el període temporal que comprenen, la tecnologia associada i les característiques de cada tipus

what-is-the-evolutio#4BB277.jpg                                004BB0ACMacintosh HD                   C4AC7E7C:


 

 

 

 

 

 

 

 

Figura 4.2. Esquema per quadrants de l’evolució d’Internet fins el 2020

 

1. Article disponible en línia a: http://www.technologyreview.com/web/16688/page2/

2. La llei de Moore expressa que aproximadament cada dos anys es duplica el nombre de transistors en una computadora. Es tracta d’una llei empírica, formulada per Gordon E. Moore el 19 d’abril de 1965 a la revista Electronics Magazine, el compliment de la qual s’ha pogut constatar fins avui. Els prinicipis que proposa aquesta llei són els següents: (1) cada 18 mesos es dobla la potència i puja el 2% del cost; (2) cada 10 anys es passa a un altre ordre de magnitud; (3) el millor ordinador d’avui dia té un 1% de la potència del que hi haurà en 20 anys.

3. Raymond Kurzweil (1999, 2005) és l’autor que planteja diferents posibles escenaris molt vinculats a una web intel.ligent i a una possible connexió efectiva dels cervells humans amb les computadores (i això ho anomena la “immortalitat de l’ànima”). Consultar en línia els següents arxius: http://www.neoteo.com/transcendent-man-el-documental-de-ray-15167.neo; http://www.redesparalaciencia.com/80/redes/redes-10-el-futuro-la-fusion-del-alma-y-la-tecnologia

Referències del text:

http://documentalinteractiu.com/pdf/Referències.pdf

Citació recomanada:

Gifreu, Arnau (2012), El documental interactiu com a nou gènere audiovisual. Estudi de l’aparició del nou gènere, aproximació a la seva definició i proposta de taxonomia i d’un model d'anàlisi a efectes d'avaluació, disseny i producció. [Tesi doctoral]. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra. Departament de Comunicació.