l concepte de web 2.0 va ser proposat l’any 2004 per Tim O’Relly, de l’empresa O’Relly Media, per referir-se a una segona generació de pàgines web basades en comunitats d’usuaris i una gamma especial de serveis, com blogs o wikis, que són capaços de fomentar la col·laboració i un intercanvi àgil d’informació entre els diferents usuaris. Segons Cobo i Pardo (2007:15), el terme web 2.0 es pot considerar com un més dels conceptes en un escenari caracteritzat per una obsolència terminològica ja planificada. La seva virtut, d’acord amb els autors citats, radica en la seva capacitat per a descriure amb precisió i síntesi un tipus de tecnologia i els seus productes derivats. Com enumeren Cobo i Pardo (2007), els set principis que caracteritzen la web 2.0 són:
1.La World Wide Web com a plataforma
Les noves companyies ofereixen software gratuït, utilitzant la xarxa com a plataforma.
D’aquesta manera, les eines i els seus continguts existeixen a la pròpia web i no a l’ordinador de l’usuari. El concepte de webtop en contraposició al de desktop és, segons Pardo, apropiat per explicar aquest fenomen comercial. El model de negoci de la web 1.0 es limitava a un espai de publicació de continguts corporatius i de serveis, sense participació oberta ni gratuïtat en continguts o serveis d’alta rellevància. Les comunitats es formaven fonamentalment a partir de l’oferta de serveis, prescindint d’espais per a que els membres publiquessin continguts. Pardo descriu i argumenta sobre els següents exemples relacionats amb aquest apartat:
“Es decir, los usuarios fueron relevantes en tanto eran consumidores. Junto a la Wikipedia, el peer to peer de Napster fue una de las herramientas que más contribuyó a transformar el modelo de contenidoscentralizados hacia uno en que los usuarios se convirtieran en servidores. Esto deja en manos de lacomunidad todo el poder de la herramienta, en tanto las empresas sólo actúan como intermediariosofreciendo un software creativo para interactuar. Los valores de las aplicaciones Web 2.0 tienen parte desu inspiración en estos primeros productos cooperativos par a par. Pero a diferencia de Napster, donde eldisco duro del usuario guardaba la información y el software de la aplicación en línea permitía compartirla,las herramientas Web 2.0 utilizan su servidor para almacenar la información, y el usuario conectado a lared siempre tiene acceso a ella. La inspiración radica en una idea clave: el producto mejora con el uso ycon el crecimiento de una comunidad que no cesa de subir contenidos. Otro ejemplo paradigmático de la Web como plataforma es YouTube, fundada en febrero de 2005, comprada por Google en noviembre de 2006 y cuyas cifras de consumo son sorprendentes.”(Pardo, 2007:27)
2.Aprofitament de la intel·ligència col·lectiva
A partir d’algunes reflexions d’O’Reilly (2005), Gillmor (2004) i Sunstein (2006), Pardo exemplifica aquest apartat a partir d’aplicacions com Wikipèdia, els blocs o els gran wikis:
“O’Reilly cita a Wikipedia como “una experiencia radical de confianza” (2005: 5) donde cualquier usuario puede aportar la definición de un término y cualquier otro puede corregirlo, transformando al usuario de un mero consumidor a un co-desarrollador en forma productiva para la plataforma. Wikipedia es uno de los productos más representativos de los valores de la Web 2.0; un medio ambiente igualitario con sentido de neutralidad entre pares. Sin embargo, al mismo tiempo, Wikipedia puede utilizarse como icono referente para señalar los problemas de dicha arquitectura de la participación, donde la estructura sitúa en el mismo nivel a escritores amateur y profesionales.[…] El We the Media de Gillmor (2004) se ubica bajo la misma noción de inteligencia colectiva valorando y potenciando la relevancia de las aplicaciones de escritura colaborativa en el nuevo periodismo. Gillmor señala que los blogs proponen un tipo de noticias producidas por ciudadanos que tienen algo para decir –más allá de los mass media– quienes siempre tuvieron el monopolio de la primera versión de la historia.[…] A tono con los valores del saber compartido, Sunstein (2006) señala que los campos del conocimiento científico son como grandes wikis, editables todo el tiempo a modo de revisión entre pares, en los cuales las nuevas entradas representan trabajos que hacen crecer la inteligencia colectiva en forma eficiente.” (Pardo, 2007:29)
3. La gestió de la base de dades com a competència bàsica
Posseir aquesta informació clau i usuaris co-desenvolupadors aporta valor comercial al producte. Pardo reflexiona al voltant del cas concret d’Amazon segons la proposta d’O’Reilly:
“El ejemplo que cita O’Reilly es Amazon; con la misma base de datos original que obtuvieron otras librerías en línea. Esta empresa tuvo desde sus comienzos una política de enriquecimiento de información, en muchos casos generados por los usuarios. Hoy su base de datos es mucho más potente que los recursos originales de los que dependió en sus comienzos. La administración de los datos en Amazon es su competencia básica y parte esencial de la riqueza del servicio. Según Weinberger (2007) se trata de un orden misceláneo con una clasificación multifacética que tiene más que ver con la realidad. Un amigable desorden que promueve diferente tipos de búsqueda a gusto del usuario, donde la serendipia cumple un factor relevante.” (Pardo, 2007:30)
4.La fi de les actualitzacions de versions del software
Segons l’autor, moltes preguntes es poden formular a partir del nou escenari al qual ens encaminem:
“¿si se acelerara la aparición del software como servicio web y gratuito desaparecerá el software empaquetado? ¿Qué pasará cuando se popularicen los nuevos tipos de Photoshop con menos complejidad de uso, gratuito, con plataforma en la Web y con espacio de servidor suficiente para almacenar datos y compartirlos en una comunidad colaborativa? Se vive una transformación del mercado en la que los actores deben reaccionar. ¿Cómo competirá Adobe? ¿Con un paquete completo licenciado a más de 1000 euros y con actualizaciones a 300 euros8 y renovación forzosa cada dos años?” (Pardo, 2007:30)
Els paquets de software tradicionals segueixen sent productes costosos sota una agressiva política d’obsolència que no beneficia en cap cas als consumidors. És per això que es desenvolupen noves aplicacions Web 2.0 amb l’objectiu de substituir a aquests productes i guanyar clients disposats a produir i pujar dades a noves plataformes. Cita Pardo com a model el cas de l’empresa Google:
“Por su parte, Google representa -con su motor de búsqueda y todos sus servicios complementarios- el modelo de actualización diaria del software sin costes para el usuario. Pero se puede pensar a la inversa, imaginando un potente buscador empaquetado símil Google para rastrear contenidos en la Web (más un Google Maps como extra) a cientos de euros la última versión y una política eficaz de comunicación publicitaria.¿Comprarían un producto así? Google lo ofrece en forma gratuita, con una oferta de servicios novedosos, sin actualizaciones innecesarias ni incompatibilidades, teniendo a la Web como plataforma y sin requerir espacio de disco duro de nuestro ordenador.” (Pardo, 2007:30-31)
L’esperit de les empreses 2.0 es basa en transformar prototips en versions beta i col·locar-los en línia, utilitzant el mètode assaig-error per aprendre en base al consum dels usuaris. D’aquesta manera es millora l’eina de forma constant, sense costos addicionals per al consumidor i accelerant el procés de millores a l’aplicació.
5. Models de programació lleugera. Cerca de la simplicitat.
Els models de programació lleugers centren l’èmfasi en la reducció de la complexitat, evitant les especificacions excessives i funcions del software empaquetat. La programació lleugera permet també embalsamar productes amb reactivitat i oferir d’aquesta manera més valor afegit, productivitat i sinèrgies que no podem trobar a productes per separat. Una problemàtica associada a la cerca de la simplicitat és el tema de l’actualització de continguts. Abans, els continguts es modificaven poc, però avui en dia és una condició sine qua non, animada per la incessant aparició de blocs i wikis i la seva pròpia lògica de creació de continguts de forma dinàmica. Respecte la simplicitat i exemplificació tècnica d’aquest apartat, Pardo cita els mashups:
“Las aplicaciones web híbridas denominadas mashups son un punto de conexión entre funciones diferentes, permitiendo obtener lo mejor de cada aplicación. La simplicidad genera formas creativas de reutilizar la programación hacia la estandarización, integración y usos bajo demanda, siempre pensando en la inclusión del usuario como productor de contenidos. Un ejemplo son las aplicaciones existentes alrededor de Google Maps, que desde su relanzamiento en junio de 2005 (a partir de la compra del Earth Viewer de Keyhole), es el centro de un ecosistema de miles de mashups que están construyendo una nueva “geoweb”, del que se espera un enorme crecimiento a partir de los servicios basados en la ubicación del entorno Mobile Web.” (Pardo, 2007:31)
6. El software no limitat a un sol dispositiu
La producció de software es basa en un sistema multiplataforma, és dir, es concep pensant en diferents tipus d’aplicacions i formats.
7. Experiències enriquidores de l’usuari
Si es pensa en els continguts dinàmics, s’arriba a la mateixa conclusió. Pardo ho justifica de la següent manera:
“Las clásicas herramientas para producir webs, como Dreamweaver y Flash, ofrecen la posibilidad de crear un diseño complejo de contenidos dinámicos mediante HTML, estilos CSS y programación, pero también se quedan atrás de las aplicaciones diseñadas en Ajax, Ruby on Rails o BitTorrent para los productos Web 2.0. Interfaces con la capacidad de acceso en todo lugar y momento a los servicios web, con la usabilidad, familiaridad y sencillez de las interfaces de los sistemas operativos.” (Pardo, 2007:32)
També assenyala respecte la creació de blocs:
“Otra experiencia de usuario de mayor calado y popularidad son los blogs. La facilidad de creación, productividad, posibilidad de indexación y visibilidad en los buscadores justifican su éxito. Rojas (2005) resume los porqués de su popularidad: los blogs son fáciles de usar, tienen un bajo coste o a veces son gratuitos, son interactivos, humanizan a las organizaciones, son creíbles, inmediatos, directos e infecciosos, pueden ser consultados por los periodistas, no son intrusivos, otorgan autoridad e influencia, permiten llegar a audiencias que han abandonado otros medios, crean comunidad, ayudan a aumentar la notoriedad de la organización en la red, refuerzan la cultura de la organización y ayudan en momentos de crisis institucionales.” (Pardo, 2007:32)
Com l’objcete d’aquest treball no és analitzar les diferents aplicacions i usos de la tenologia 2.0, ens limitarem a descriure tres de les considerades aplicacions bàsiques i que il.lustren perfectament la filosofía que es troba darrere de l’anomenada versió 2.0: els blocs, RSS i els wikis.
José Luis Orihuela 1 (2004) defineix un bloc de la següent forma: “Este medio, el primero nativo de la Web, puede definirse como la cronología inversa de las historias (lo más reciente es siempre lo más visible), por los enlaces permanentes (cada historia o post tiene un URL fijo) y eventualmente por la existencia de comentarios (cada historia puede comentarse individualmente). En un blog se encuentra, normalmente, acceso a un archivo cronológico y, eventualmente, temático de las historias publicadas, una lista de enlaces que suelen corresponder a los weblogs que el autor lee con frecuencia, un buscador interno, algún sistema de estadísticas, breve información acerca del autor y una dirección de correo electrónico de contacto. Mediante los enlaces a sitios externos que realiza y los enlaces y comentarios que recibe, cada blogger se inserta dentro de una comunidad o “vecindario”, conformado por esos vínculos comunes y por la familiaridad que adquiere con su grupo de referencia”.
RSS és un format per a la sindicació de continguts a les pàgines web. És un acrònim de Really Simple Syndication. To syndicate literalment significa sindicar (formar part d’un sindicat). En anglèsté un altre significat: "publicar artículos simultáneamente en diferentes medios a través de una fuente a la que pertenece". És una forma de facilitar continguts des de qualsevol lloc de la xarxa pensat per a una fàcil inserció en una página web o en un lector de l’escriptori. Constitueix una aportació en la nova filosofia de la xarxa en la que l’usuari es converteix en una element actiu i hi juga un paper determinant. La “sindicació” és un pas més en l’actualització de continguts superant a les llistes de correu, un accés a la informació sense la navegació, permitint tenir guardada a l’escriptori de l’ordinador tota la informació que es seleccioni. Els documents, anomenats “RSS feeds”, són llegits a través de lectors, els RSS readers – denominats agregadors-,. Aquest sistema és utilitzat per a publicar els titulars de les notícies, les entrades dels blocs i altres informacions.
La filosofia inicial de la xarxa es basava en compartir el coneixement. Les eines i arguments tecnològics que tendeixen a compartir aquest coneixement són variats (espais de treball col.laboratius, wikis, plataformes virtuals d’aprenentatge, etc.). Des de l’àmbit educatiu, la novetat radica en utilizar espais que comparteixin coneixements científics d’interès. En aquest marc de coneixement compartit, els wikis aporten un espai en el que diferents investigadors poden mantenir el lloc de forma col.laborativa a través d’aportacions periòdiques d’interès científic. Per altra banda, existeixen espais de coneguda solvència en els quals es gestiona el coneixment de forma col.laborativa i plataformes virtuals d’aprenentatge. Wikipèdia és un lloc web col.laboratiu que pot ser editat per diferents usuaris. Els ususaris d’una wiki poden crear, editar, borrar o modificar el contingut d’una pàgina web, de manera interactiva, fàcil i ràpida. Per tant, ens trobem davant d’una eina d’escritpura col.laborativa.
La majoria de les tecnologies que hi ha darrere de la web tradicional es segueixen utilitzant a la web 2.0: així els estandards XHTML, els fulls d’estil (CSS), les pàgines dinàmiques, la sindicació de continguts, la programació en AJAX o Flash, entre moltes altres (Van Der Henst, 2005)
Segons la Wikipèdia, la infrastructura tecnològica de la web 2.0 inclou “software servidor, sindicació de continguts, protocols de missatgeria, aplicacions client, navegadors estàndard amb plugins i extensions”. Totes aquestes tecnologies li permeten oferir capacitats diferents de les que ofereixen els llocs web tradicionals, com són l’emmagatzamatge d’informació, creació i capacitats de diseminació.
La tecnologia que es troba darrere de la web 2.0 tracta, sobre tot, de “tecnologías que están siendo utilizadas por personas en el mundo, y de la velocidad con la que se asimilan muchas de ellas”, segons Cavanaugh (2002). Com comenta Elena Yndurain, Innovation Manager de la divisió de Nokia a Espanya, “Són un conjunt de tecnologies que permeten que un gran nombre de persones es conectin, col.laborin i creïn entre sí. Ara ens trobem davant d’un paradigma format per usuaris que utilitzen la tecnologia constantment i que semblen tenir un aparell tecnològic incorporat permanentment com si es tractés d’una extensió pròpia (una agenda digital personal, un telèfon mòbil, un ordinador personal, un busca, un reproductor digital de música, etc.)”
1. Doctor en Comunicació Pública (1993), Llicenciat en Ciències de la Informació (1990), Master of Arts en Periodisme (1989) i membre del programa de Graduats Llatinoamericans (1987) de la Facultat de Comunicació d ela Universitat de Navarra. Graduat en periodismo pel Colegio Universitario de periodismo de Córdoba, Argentina (1896).
Referències del text:
http://documentalinteractiu.com/pdf/Referències.pdf
Citació recomanada:
Gifreu, Arnau (2012), El documental interactiu com a nou gènere audiovisual. Estudi de l’aparició del nou gènere, aproximació a la seva definició i proposta de taxonomia i d’un model d'anàlisi a efectes d'avaluació, disseny i producció. [Tesi doctoral]. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra. Departament de Comunicació.